خبرهای ویژه

» ایران » کشورها و مرزها در منطقه ی ژئوپلیتیک خلیج فارس: سلسله نوشتاری در جغرافیای سیاسی خلیج فارس

تاریخ انتشار : 1402/06/07 - 15:54

 کد خبر: 14152
 103 بازدید

کشورها و مرزها در منطقه ی ژئوپلیتیک خلیج فارس: سلسله نوشتاری در جغرافیای سیاسی خلیج فارس

کتاب حاضر که به دریادلان حافظ امنیت و تمامیت این سرزمین اسلامی در آبهای نیلگون خلیج فارس تقدیم شده است، سلسله نوشتاری در جغرافیای سیاسی خلیج فارس است.

نوشته ی پیروز مجتهدزاده: ترجمه و تنظیم: حمیدرضا ملک محمدی نوری.- تهران: وزارت امور خارجه، مؤسسه ی چاپ و انتشارات، (چاپ دوم: ۱۳۷۳.
۲۴۹ ص.: مصور، نقشه، جدول.- (مباحث استراتژیک؛ ۵).
ص. ع. به انگلیسی:Countries and Boundries in the Geopolitical Region of the Persian Gulf
کتابنامه.
کتاب حاضر که به دریادلان حافظ امنیت و تمامیت این سرزمین اسلامی در آبهای نیلگون خلیج فارس تقدیم شده است، سلسله نوشتاری در جغرافیای سیاسی خلیج فارس است. اساس کتاب حاضر را پنج گزارش تحقیقی مفصل نویسنده برای دانشگاه لندن تشکیل می دهد. کتاب به دو بخش اصلی تقسیم می شود و هر بخش نیز دارای تقسیماتی است. بخش اول، نگاه کلی به جغرافیای سیاسی و مرزهای بین المللی خلیج فارس دارد و بخش دوم، پیدایش کشورها و مرزها در منطقه ی ژئوپلیتیک خلیج فارس را مورد بررسی قرار می دهد. در این بخش، به پیدایش کشور ایران و مرزهای آن، نقش آفرینی ایران در خلیج فارس در نیمه ی دو قرن بیستم، تاریخ و جغرافیای سیاسی بحرین و قطر و پیدایش عربستان سعودی، کویت و عراق اشاره ای می شود. ضمن این که در بخش نقش آفرینی ایران در خلیج فارس در نیمه ی دوم قرن بیستم، روابط ایران با عراق به بحث گذاشته می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا , کتاب جنگ
ارسال دیدگاه