خبرهای ویژه

» ایران » رویارویی استراتژی ها، جنگ عراق و ایران: تأثیر تحولات صحنه نبرد جنگ عراق و ایران بر سیاست قدرت های بزرگ

تاریخ انتشار : 1399/06/18 - 15:51

 کد خبر: 13986
 1212 بازدید

رویارویی استراتژی ها، جنگ عراق و ایران: تأثیر تحولات صحنه نبرد جنگ عراق و ایران بر سیاست قدرت های بزرگ

حسین اردستانی، ویرایش محتوی: غلام رضا محرابی؛ ویرایش ادبی: سیامک شمس و محسن صفا.- تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، (چاپ اول): 1378.

حسین اردستانی، ویرایش محتوی: غلام رضا محرابی؛ ویرایش ادبی: سیامک شمس و محسن صفا.- تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، (چاپ اول): ۱۳۷۸.

۱۹۲ ص.- (مجموعه ی فرهنگی و مطالعات نظامی؛ ۱۵).

عنوان به انگلیسی: Confrontation of strategies: Iran – traq war

شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه.

مندرجات: فصل اول: تمهیدات نظری؛ فصل دوم: ابعاد تاریخی اختلافات ایران و عراق؛ فصل سوم: بهار انقلاب؛ فصل چهارم: مدیریت بحران؛ فصل پنجم: مداخله مستقیم.

نگارنده ی این کتاب، با نگاهی متفاوت به جنگ، به تجزیه و تحلیل تأثیر تحولات صحنه نبرد بر استراتژی قدرتهای بزرگ پرداخته است. کتاب در پنج فصل به بررسی مهمترین جهت گیری ها و استراتژیهای دولتهای مؤثر در جنگ عراق علیه ایران پرداخته، نتایج ناشی از هر رخداد و تحول اساسی در جنگ را، مورد مداقه قرار می دهد. نویسنده با ارائه ی پیشینه ی تاریخی اختلافات ایران و عراق، ضمن ریشه یابی زمینه و هدفهای عراق از حمله ی نظامی به ایران، تأثیر تحولات هر مقطع از جنگ را بر سیاستها و مواضع دو کشور درگیر، و همچنین همگرایی و واگرایی استراتژی قدرتهای مؤثر در جنگ را بررسی می کند. او رفتار کشورهای نافذ خارجی را در جریان جنگ عراق و ایران مورد ارزیابی قرار می دهد. این تحقیق آثار جمعی رفتار آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلستان و چین را در برابر تحولات صحنه ی جنگ تجزیه و تحلیل کرده است.

 

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , تحلیلی , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه