خبرهای ویژه

» ایران » جنگنامه ی اول: پیدایش نظام جدید (جلد ۲): بحران در خوزستان

تاریخ انتشار : 1398/01/13 - 7:51

 کد خبر: 12540
 930 بازدید

جنگنامه ی اول: پیدایش نظام جدید (جلد ۲): بحران در خوزستان

نویسنده: حسین یکتا؛ ویرایش: هادی نخعی؛ ویرایش ادبی: گودرزی نوروزی؛ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران - تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، 1377.

نویسنده: حسین یکتا؛ ویرایش: هادی نخعی؛ ویرایش ادبی: گودرزی نوروزی؛ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران – تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، ۱۳۷۷.

۱۰۳۸ ص.: مصور، نقشه. – (روزشمار جنگ ایران و عراق: زمینه سازی).

کتابنامه: در پایان بخش مربوط به هر روز.

شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه.

این کتاب مطابق طرح روزشمار جنگ تحمیلی، اولین مقطع از مقاطع زمینه ساز جنگ ایران و عراق است – به بررسی حوادث از اواسط اردیبهشت تا اواخر تیرماه ۱۳۵۸ می پردازد.در این جلد، مهمترین واقعه ی این دوره، یعنی اوج گیری و فرونشاندن درگیری های خوزستان، آمده است و جریان موسوم به خلق عرب در این استان (به ویژه خرمشهر)، تحرکات گروهها و جریانهای سیاسی در جهت ایجاد و توسعه ی بحران علیه نظام، مسایل مربوط به ارتش، سپاه و مقولات امنیتی و انتظامی، نقش امام، شورای انقلاب و دولت موقت در مسایل سیاسی – داخلی (به ویژه مسایل مربوط به آمریکا و عراق) و… مورد بحث قرار گرفته اند. در بخش پایانی، گزارش روزشمار (فشرده و اهم مطالب) از ۱۷ / ۲ / ۱۳۵۸ الی ۳۰ / ۴ / ۱۳۵۸ ارائه شده است. در آخر کتاب، فهرست راهنما به تفکیک اشخاص، کشورها، قاره ها، و مناطق جغرافیایی، شهرها و اماکن، مجامع و سازمانهای، بین المللی، سازمانها، احزاب و گروهها، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، رسانه های گروهی، عبارات و واژه ها و نهادهای انقلاب ارائه شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه