خبرهای ویژه

» ایران » متن نامه های مبادله شده بین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، ۱۳۶۹

تاریخ انتشار : 1398/06/09 - 13:57

 کد خبر: 12801
 1043 بازدید

متن نامه های مبادله شده بین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، ۱۳۶۹

دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.- تهران: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، 147.1369 ص.: نمونه.

دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.- تهران: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، ۱۴۷.۱۳۶۹ ص.: نمونه.

در شکل گیری کتاب حاضر شورای عالی امنیت ملی، وزیر محترم امور خارجه، ستاد قطعنامه ۵۹۸ و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه سهیم بوده اند.

این کتاب، متن شش نامه ی صدام حسین، (رئیس جمهوری عراق) و چهار نامه از حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی (ریاست وقت جمهوری اسلامی ایران) در پاسخ به او و همچنین متن یک نامه از یاسر عرفات، (رئیس کمیته ی اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین) و پاسخ ریاست جمهوری اسلامی ایران به آن است. در مقدمه کتاب، آقای هاشمی رفسنجانی ضمن بررسی و تحلیل دقیق جنگ تحمیلی و دوره های مختلف آن و بررسی دلایل تغییر موضع عراق، به یازده مورد مهم این نامه ها اشاره نموده است. درخواست مذاکره ی مستقیم بین رهبر معظم انقلاب و آقای رئیس جمهور با رئیس جمهور عراق و سران حزب بعث در مکه ی مکرمه و دلایل عدم شرکت رهبر معظم انقلاب در این گفتگوها، مناسب نبودن کشور سعودی برای مذاکرات و نهایتا موافقت با تعیین سفرایی برای مذاکره در ژنو، (در چهارچوب قطعنامه ۵۹۸) برای برقراری صلح دائمی و مستمر در منطقه جهت جایگزینی حالت نه جنگ و نه صلح آن زمان، در پاسخها ذکر شده است. در پایان، تصویر متن نامه ها به دو زبان فارسی و عربی در کتاب آورده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه