خبرهای ویژه

» ایران » هویزه آخرین گام های اشغالگر، زمینگیر شدن و توقف کامل دشمن

تاریخ انتشار : 1398/01/13 - 12:00

 کد خبر: 12574
 1064 بازدید

هویزه آخرین گام های اشغالگر، زمینگیر شدن و توقف کامل دشمن

تدوین و نگارش علیرضا لطف الله زادگان؛ طراحی، نظارت، ویرایش هادی نخعی؛ مدیریت و اجرا محسن رشید و مهدی انصاری.- تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، (چاپ اول): 1373.

تدوین و نگارش علیرضا لطف الله زادگان؛ طراحی، نظارت، ویرایش هادی نخعی؛ مدیریت و اجرا محسن رشید و مهدی انصاری.- تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، (چاپ اول): ۱۳۷۳.

۷۸۲ ص.: جدول، نقشه، عکس (رنگی).- (روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب پنجم).

شمارگان: ۵۰۰۰ نسخه.

«هویزه آخرین گام های اشغالگر» روزشمار یک دوره ی ۷۷ روزه از جنگ ایران و عراق است، که رویدادهای مهم سیاسی – نظامی این دوره را در برمی گیرد. کتاب با تشریح اولین روز اشغال کامل خرمشهر (۵ / ۸ / ۱۳۵۹) شروع شده تا محاصره هویزه (۲۱ / ۱۰ / ۱۳۵۹) ادامه می یابد و درنهایت با ذکر گزیده ای از حوادث چند روز محاصره و در نهایت، اشغال هویزه (۲۲ تا ۲۷ دی ۱۳۵۹) پایان می پذیرد. در شروع دوره، مهمترین هدف عراق، تکمیل محاصره ی آبادان و سپس تصرف آن شهر بوده است. اما مقاومت ۳۵ روزه ی خرمشهر چنان تأثیراتی برجا گذاشت که گریبان اشغالگر را نه تنها تا پایان این دوره بلکه تا پایان مرحله ی اشغال ایران رها نکرد. مقاومت خرمشهر عامل ضربه پذیر شدن خطوط دفاعی عراقی گردید و از آن مهمتر، سبب درهم شکستن اراده ی ادامه ی جنگ در مناطق مسکونی در برابر مقاومت مردمی در بین نظامیان اشغالگر شد.

[ صفحه ۶۸]

انتهای پیام


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه