خبرهای ویژه

» ایران » نبردهای غرب کشور (۱۳۶۱ – ۱۳۵۹)

تاریخ انتشار : 1398/06/04 - 14:19

 کد خبر: 12743
 1014 بازدید

نبردهای غرب کشور (۱۳۶۱ – ۱۳۵۹)

یعقوب حسینی و جوادی پور.- تهران: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان عقیدتی سیاسی، (چاپ اول): 1373.

یعقوب حسینی و جوادی پور.- تهران: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان عقیدتی سیاسی، (چاپ اول): ۱۳۷۳.

۳۳۰ ص.: نقشه، عکس.- (ارتش ایران در هشت سال دفاع مقدس؛ جلد پنجم).

این کتاب در چهار فصل همراه با ضمائم و فهرست اعلام، بر اساس نظرات فرماندهان، مسؤولان، رزمندگان، سازمانهای حفاظت و اطلاعات ارتش و مدارک موجود در سازمان عقیدتی سیاسی تدوین شده است. فصل اول: تجاوز ارتش عراق، وضعیت زمین منطقه ی عملیات، استعداد و گسترش نیروهای عراق در آغاز جنگ، و گسترش نیروهای عراق در آغاز جنگ، گسترش نیروهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه ی عملیاتی غرب، اسامی پاسگاههای مرزی؛ فصل دوم: پیشروی ارتش متجاوز عراق،نبرد در منطقه ی مرزی استان ایلام، نبرد در منطقه ی مرزی استان کرمانشاه، آثار جنگ و پیشروی نیروهای متجاوز، اولین حمله ی متقابل نیروهای ایران، اثرات جنگ تحمیلی در مناطق مرزی کردستان و آذربایجان

[ صفحه ۱۰۲]

غربی؛ فصل سوم: عملیات آفندی محدود، پدافند در غرب، عملیات آفندی عاشورا

فیصل الجبوری؛ مترجم محمدحسن مقیسه. – تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، (چاپ اول): ۵۹.۱۳۷۵ ص.

عنوان پشت جلد به انگلیسی:War Critique

نویسنده ی کتاب، «سرتیپ ستاد فیصل الجبوری»، یک افسر بلند پایه ی عراقی است. او در این خاطرات، ضمن بیان اسراری ارزشمند، به تحلیل نظامی شیوه های جنگ پرداخته است. کتاب دو فصل دارد: فصل اول، زندگینامه نویسنده و نحوه ی ورود وی به ارتش و فصل دوم بررسی موضوعی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی است. نویسنده، در فصل دوم، موضوع های زیر را بررسی می کند:

«روش و هدف حمله ی نظامی عراق به ایران و شیوه های فرماندهی حزب بعث عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران و اشتباهات و اقدامات صدام؛ عملیات کربلای پنج، (عملیات شلمچه) و درسهای گرفته شده از آن؛ آزادسازی شهر حلبچه؛ درگیری در شوش و دزفول؛ درگیری در منطقه ی طاهری، شکستن حلقه ی محاصره ی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام؛ عملیاتهای خیبر و بدر؛ عکس العمل ایران و عراق در برابر عملیات بدر؛ عملیات فاو و نتایج آن باز هم، عملیات کربلای پنج و عملیات حلبچه و نتایج آن».

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه