خبرهای ویژه

» ایران » مفاهیم تعلیق مخاصمات و حالت نه جنگ نه صلح در حقوق بین الملل «طرح برگزیده سال ۱۳۷۰ دانشگاه تهران»

تاریخ انتشار : 1398/03/01 - 16:06

 کد خبر: 12634
 1106 بازدید

مفاهیم تعلیق مخاصمات و حالت نه جنگ نه صلح در حقوق بین الملل «طرح برگزیده سال ۱۳۷۰ دانشگاه تهران»

نوشته حمیدرضا ملک محمدی نوری [برای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی] زیر نظر جمشید ممتاز. - تهران، وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، (چاپ اول): 1372.

نوشته حمیدرضا ملک محمدی نوری [برای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی] زیر نظر جمشید ممتاز. – تهران، وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات، (چاپ اول): ۱۳۷۲.

۱۸۹ ص. –

(مباحث حقوق بین الملل؛ ۹).

[ صفحه ۸۰]

عنوان پشت جلد به انگلیسی: The Concepts of Suspension of Hoslities and the State of No War No Peace in International Law

مندرجات: بخش اول: آثار حقوقی جنگ و شیوه های تعلیق و خاتمه مخاصمات؛ بخش دوم: جنبه هایی از مسائل حقوقی در حالت نه جنگ نه صلح با توجه ویژه به جنگ ایران و عراق.

هدف این کتاب، مشخص کردن این موضوع است که – با توجه به اصول حقوق بین الملل و رویه ی دولتها و سازمان ملل – آیا با اعمال آتش بس و ترک مخاصمه، حالت جنگ خاتمه می یابد،یا این که آتش بس و ترک مخاصمه تأثیری بر حالت جنگ ندارد و یا این که باید قائل به وجود حالت سومی بین جنگ و صلح باشیم و این که از نظر حقوقی جنگ تحت چه شرایطی آغاز می شود و در حقوق بین الملل، چه مفهوم و آثاری دارد. بخش اول، در دو فصل «آغاز جنگ و مفهوم و آثار حالت جنگ» و «مفاهیم و روشهای تعلیق و خاتمه جنگ و منازعات بین دولتها» تنظیم شده است. بخش دوم نیز، با توجه ویژه به جنگ ایران و عراق، در دو فصل ارائه شده است: «جایگاه حالت نه جنگ، نه صلح در حقوق بین الملل معاصر با توجه خاص به نقش سازمان ملل و رویه ی شورای امنیت» و «تأثیر این حالت بر بعضی از مسائل حقوقی جنگ و از جمله مهمترین آنها، آزادی و بازگشت اسیران جنگی و تعلیق جنگ در دریا».

[ صفحه ۸۱]

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه