خبرهای ویژه

» ایران » روز شمار جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار : 1398/01/13 - 8:25

 کد خبر: 12550
 1012 بازدید

روز شمار جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران

گردآورنده علیرضا برزگر؛ با همکاری فرماندهی دفاعی حضرت ولی عصر (عج).- تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)، (چاپ اول): 1379.

گردآورنده علیرضا برزگر؛ با همکاری فرماندهی دفاعی حضرت ولی عصر (عج).- تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)، (چاپ اول): ۱۳۷۹.

[ صفحه ۶۳]

۱۷۲ ص. [۱۵] ص.: نقشه (رنگی)، مصور،جدول.

عنوان پشت جلد به انگلیسی:A Chronology of the iraqi-Imposed War Against Iran

کتابنامه: ص. [۱۶۸]- ۱۷۲.

شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه.

این کتاب در چهار بخش به بررسی اختلافات و جنگهای عمده بین ایران و عراق (حتی از زمان استقرار حکومت صفویان در ایران و امپراتوری عثمانی، که کشور فعلی عراق بخشی از آن بود؛ یعنی قبل از ظهور کشور عراق) تا جنگ میان ایران و عراق در زمان حاضر می پردازد. اهم مطالب ارائه شده عبارتند از:

بخش اول: تاریخچه ی اختلافهای مرزی ایران و عراق.

بخش دوم: دوران صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه (از وقایع ۱۰ شهریور ۸۹۳ تا ۱۴ آذر ۱۳۰۳). بخش سوم: دوره ی پهلوی (از وقایع ۸ اسفند ۱۳۰۷ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷).

بخش چهارم: دوره ی جمهوری اسلامی ایران (از وقایع ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۸ آذر ۱۳۷۰). در بخش چهارم، ضمن بررسی دوره ی پیش از یورش سراسری ارتش عراق، چگونگی آغاز تجاوز هشت سال عراق تشریح شده و در ادامه، به پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸ تا اعلام متجاوز بودن دولت عراق پرداخته است. مطالب به صورت مختصر و مستند و ترتیب زمان وقوع ارائه شده اند. در پایان نیز پیوستهایی – شامل فهرست های مختلف و نقشه های عملیاتی ارائه شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها : ,
دسته بندی : ایران , نویسندگان کتاب انقلاب، دفاع مقدس و شهدا
ارسال دیدگاه